Life · Mental Health

10 načina da se na zabavan način vratite u sadašnji trenutak

Male su šanse da već ne znate šta je MINDFULNESS. Još su manje šanse da makar u prolazu niste čuli ovaj pojam, čak i ako vas nije interesovalo da saznate više o njemu. I, kao i za mnoge nove pojave koje na sva vrata ulete u naše živote putem medija, postoji mogućnost da ste i prema ovoj stvorili određeni otpor. Da ste pomislili da je to još jedan trend brige o zdravlju, kao joga, hrono dijeta ili jedenje sirove hrane koji vas baš i ne zanima i može slobodno da vas zaobiđe.

Možda ste se i zainteresovali, možda koncept pune svesnosti i prisutnosti u ovom trenutku i ima smisla za vas, ali vam sve to deluje komplikovano, ozbiljno (i, među nama rečeno, dosadno).

Ja sam jedna od onih koji bi svašta probali, ali ako nije dovoljno zanimljivo, brzo mi popušta pažnja. I onda odustanem.umbrella_small24

S obzirom da smatram da puna svesnost (Minfulness) na razne pozitivne načine može uticati na mentalno zdravlje, a da sam i sama neke vežbe iz ove discipline eliminisala zbog njihove dosadne prirode, potrudila sam se da ovde skupim par onih aktivnosti koje čak ni ne liče na vežbanje, a rade za vas ono što je potrebno da biste bili više prisutni u svom životu i posredno negovali svoje mentalno zdravlje.

Fotografiši

Svi mi u vreme digitalnih fotoaparata i pametnih telefona napravimo veliki broj fotografija za kratko vreme. Ali ovde se radi o tome da krenete na misiju. Uzmite svoj fotoaparat (u bilo kom obliku), izađite napolje i tražite zanimljive detalje koje biste mogli da fotografišete (tema je slobodna). Uopšte nije bitan kvalitet fotografija, bitno je da ste uhvatili te trenutke u vremenu, a pre svega da ste ih uhvatili u svom umu.

Naravno da se možete poigravati sa idejama; možete sebi zadati različitu temu za svaki dan, ili možete zadati broj fotografija koje želite da zabeležite; možete da pratite određenu pojavu kroz vreme itd. Ko zna, možda pronađete sebe u ovom hobiju 😉

Šaraj

Ako vam se ništa posebno ne radi i ne želite da napuštate kuću, već biste da se opustite uz muziku koju volite, iskoristite to vreme da stavite slušalice na uši, pustite muziku, uzmete olovku i papir i jednostavno pustite ruku da vuče poteze. Kao i u prethodnom primeru, možete sebi zadati temu, pa možete žvrljati kružiće, slova, srca ili nešto deseto, i onda im dodavati ukrase. Iznenadiće vas vaša usmerenost na ovu aktivnost i to kako ste sve misli ostavili sa strane.

maxresdefault

Kuvaj

Ovo kuvanje se razlikuje od onog  na koje ste navikli, koje je monotono i predstavlja moranje. Ovo je kreativno kuvanje. Prelistajte kuvare ili pretražite internet i izaberite ono jelo koje vam je uvek delovalo privlačno ali vam se činilo da je izvan vaše lige. Uzmite sebi dovoljno vremena, eksperimentišite sa namirnicama i začinima i uživajte u čitavom iskustvu.  I nije uopšte bitno da ispadne ukusno, a ako vam se još i to desi – dve muve jednim udarcem!

Pevaj

Bilo da imate anđeoski glas ili pevate samo ispod tuša kako biste nadjačali zvuke koje ispuštate, morate priznati da je osećaj kada pevate na sav glas nenadmašiv! Ako vam je neprijatno pred drugima, ovu aktivnost izvodite kada ste sami tako što ćete bez pratnje pevati svoje omiljene pesme, pustiti karaoke program na kompjuteru, ili pojačati pesme i pevati uz njih. Ako ne znate reči, pevajte na-na-na, la-la-la, ili izmislite svoj tekst – efekat je isti!

Koristi ruku koja ti nije dominantna

Da li ste nekad povredili ruku kojom pišete, pa ste morali da koristite onu drugu? Sigurno ste morali da zastanete i skoncentrišete se. Isto možete da radite i bez nužde, tako što ćete sve poslove koje radite, na primer, desnom rukom, raditi levom. To može biti pranje zuba, korišćenje miša za kompjuter, ili pijenje kafe. Posmatrajte ovo kao igru. Kada izbegnete automatizovane radnje dominantnom rukom, postićićete da se mozak fokusira na ono što radi, umesto da odluta u nepotrebnom smeru.

Stvaraj umetnost

Ova tačka je slična šaranju, s tim što obuhvata kreativnost u više različitih oblasti. Možete praktikovati slikanje, crtanje, šivenje, ili lepljenje isečaka iz magazina na pano i to će biti savršena meditacija. Ovo su samo predlozi, a vi možete dodati i vaše načine da se kreativno izrazite. Jedino je bitno da se postarate da ste potpuno u ovom projektu i da on zaokupi vašu pažnju. Ako se to ne dešava, probajte nešto drugo što će vas zaokupiti.

Igraj “na slovo, na slovo” sam sa sobom

Verovatno vam je poznata ova igra gde drugoj osobi kažete slovo, a ona pokušava da pogodi koji predmet na to slovo,  a nalazi se u vašoj okolini, ste zamislili. Ovo je pojednostavljena verzija za jednu osobu, gde treba da pokušate da primetite oko sebe što više detalja koje niste ranije primetili (boja ili tekstura zida, izgled ograde na stepeništu, šablon šara na korenu drveta…). Iznenadićete se svaki put kad primetite nešto novo, što vam je svo vreme bilo ispred nosa 🙂 Praktikujte ovu aktivnost na različitim mestima (u šetnji, recimo) i kombinujte je sa drugim aktivnostima (na primer dok šetate na traci).

Prati napredak

Ova tehnika, osim razvijanja prisutnosti, pomaže da stvorite dobre navike i promenite loše. Izaberite akcije u kojima želite da napredujete  (zdrava ishrana, vežbanje, dobijanje dovoljno sna, meditiranje…). Odlučite se za jednu akciju svaki mesec, uzmite papir koji ćete da zalepite na vidljivo mesto (na ogledalo, frižider i sl.) i podelite ga na dve kolone. Na vrhu jedne napišite USPEH, a na vrhu druge NEUSPEH. Svake večeri stavite crticu u onu kolonu za koju mislite da bliže opisuje vaš trud tog dana u pravom smeru. Moć ovog postupka leži u tome što vas podstiče da razmislite o svom danu i preuzmete odgovornost za svoje akcije. Nakon kratkog vremena primetićete da tokom dana razmišljate o tome da li bi neki postupak bio u skladu sa jednom ili drugom kolonom i da birate postupke koji su bolji po vas.

Čitaj inspirišuće sadržaje

Umesto da započnete dan pretrpavanjem informacijama, tako što ćete pročitati vesti, uključiti televizor ili otvoriti elektronsku poštu, možete da izaberete da pročitate nešto inspirišuće, pozitivno i motivišuće. To mogu biti članci, delovi knjige ili citati, bitno je da deluje pozitivno na vas. Deo prisutnosti jeste i da preispitujete svoja verovanja i pretpostavke tako što ćete da pokušate da gledate na stvari iz drugačijeg ugla. Nema boljeg načina od vaše odluke da čitate sve ono što može da vam približi nove načine razmišljanja ili drugačije načine rađenja poznatih stvari.

famous-quotes-illustrations-poster-minimalistic-designs

Izaberi jedan kutak koji ćeš da središ

Ljudi često kažu da, kad srede haos u kući, sredi im se i haos u glavi. Kada preuzmete kontrolu nad stvarima tako što ćete dovesti u red neki kutak vašeg prostora koji je u neredu, osećaćete se bolje u vezi sebe i imaćete više pozitivne energije. Nemojte da zagrizete prevelik zalogaj – neka to bude posao od deset minuta. Radeći svakodnevno po jednu ovakvu aktivnost, stvorićete ugodno okruženje koje će podsticati vaše navike prisutnosti u trenutku.

Što češće budete koristili svaku od ovih metoda, biće vam sve lakše da se vratite u sadašnji trenutak 🙂

Volela bih da čujem i vaš glas – da li vam ove aktivnosti zvuče zabavno, da li deluju u vašem slučaju, i koje druge trikove vi koristite da biste bili prisutni u ovom trenutku?

Advertisements

9 thoughts on “10 načina da se na zabavan način vratite u sadašnji trenutak

  1. Post je super i mnogo mi se dopada.Ja npr.najvise volim da fotografisem,ali ako mi se ne ide napolje šaranje i čitanje inspirišucih sadržaja su mi najbolje opcije.Ova opcija za praćenje napretka mi se izuzetno dopada i mislim da je dobra ideja,ako želimo biti bolji u nečemu i to ću sigurno probati.Takodje,volim meditirati.U ovom postu si obuhvatila mnogo ideja i zato mi se jako dopada.Takodje je i inspirativan.❤️❤️❤️

    Liked by 1 person

  2. Reblogged this on Herr Momo and commented:
    Reblogiram,
    Svideo mi se kompletan blog pa sam resio da reblogiram. Nadam se da neće biti problem moj šatro jezik i gađanje padežima.
    …….Prvo je bilo fotografiši…tražimo neke trenutke nenameštene za fotkanje, recimo ujutru sanjive okice, frizuru s kesom na glavu za vreme farbanja kose, kako neko juri, šmuka špagetu i slično.
    …….Kuvaj, a još pri tom dodati, dekoriši to što bolje umeš i znaš. Najbolje upotrebiti svoje ideje a ne pokradene s neta…šta fali recimo poširano jaje, ( jaje kuvano bez ljusku u slanu kipucu vodu, od francuski jaje ko izvađeno iz džeb) dekorirati i poslužiti ga u kornet od sladoled a prvo u njemu staviti kečap i majonez…deci je to zabavno…ideja može da upali jednom i nikad više, ali zato sledeći put dolazi druga.
    …….Pevaj…probajte se setiti teksta neke pesme iz davne prošlosti, …takmičenje u dvoje, sećaš li se na pesmu iz evrovizije tu i tu godinu…ja recimo volim muziku od Bijelo dugme i znam 99 posto tekstova od sve njihove pesme, (dobro možda se malo i hvalim), i često me drugovi pitaju kao ajd produži tekst tako što mi kažu samo jedan stih od neku pesmu.
    …….Koristi ruku koja nije dominantna, …probajte nogu koja nije dominantna, …i ona koja je…obe. Uzmite olovku prstima noge s poda podignite na fotelju…uzmite olovku nogom i nacrtajte krug u levo, u desno…nacrtajte kvadrat i slično…neki mogu i pisati. Levom rukom recimo koja mi nije dominantna, obzirom da mi je jednom desna bila slomljena, za par meseci sam skoro sve radio, jeo kašikom, brijao se, pisao loš rukopis al dovoljno razumljivo.
    …….jedna prosta yoga vežba…nacrtajte na blanko papir A4 format na sredini lista jednu tačku veličine 3 do 4 milimetara, najbolje crvenim flomasterom. List udaljite 50 centimetara ako imate normalan vid, ako ste kratkovidi malo približite, ako ste dalekovidi malo udaljite…vežbu radite bez cvikere i bez leće ako skidate i stavljate leće. (Ako imate trajno ugrađene leće nisam siguran dali će Vam prijati i nemoj da probate, preskočite sve ovo.) Gledajte u tu tačku bez da trepćete i bez da mislite na bilo šta. Jedan treptaj i vežba je završena. U jedan dan možete ponoviti najviše tri puta. Kad krenete da radite ovu vežbu po prvi put izdržaćete ispod jedne minute, …kako radite češće doći ćete možda i do preko pet minuta. Čim napravite treptaj oči će Vam zasuziti, to je jako dobro jer se oslobađa negativna energija. Vežba se preporučuje za ljude koji puno vremena koriste monitor ili koji koriste veštačke suze za oči. Najveća dobit je ta što se koncentracija čitanja i pamćenja jako povećava. Kad krenu da Vam se javljaju optičke varke, recimo tačku gledate kao da gori, kao da je neko gori cigaretom, odmorite par dana. Preporučljivo je da vežbu radite 15 do 20 puta u mesec dana. Kad dodjete na veći level trebaće Vam konsultacija, yoga učitelj. Ja nisam taj, i ja još uvek učim. Ima više levela.
    …….Zapisujte svoje snove…ja to radim više od deset godina…imam 8 sveske A5 format po sto lista u koje imam arhivirano preko 5000 sna, a obradjeno, tumačeno oko 1000. Kako da zapisujete? Ja to radim ovako. Pored kreveta imam noćni stočić, na koji imam malu lampicu, sijaličica od frižider desetak wati, plus dve trećine stakla ofarbana lakom za nokte. (Ako niste vični, ponizno Vas molim, nemojte sami raditi, struja ne oprašta). Držite poveći papir, veći od A4, i olovku. Ja imam zidarotesarsku, tupo zašiljanu. Stvorite naviku da čim se probudite ono što ste sanjali da zapišete. Pritom to radite trudeći se da se ne rasanite, da što laganije nastavite spavanje i san. Meni se dešavalo da ujutru kad se probudim pomislim e ovu noć ništa nisam ulovio nijedan san, a kad pogledam brdo hieroglifa zapisano. Ima puno knjiga koje tumače snove, evo Vam jedna za početak, Snovi od Džulije i Derik Parkera. Ne preporučujem Vam veliki sanovnik. Knjiga će Vam trebati samo za početak kako da idejno krenete da tumačite snove. Posle par godina i Vi ćete sami moći napisati brdo takvih knjiga. Najdragocenije je tumačiti snove koje su u gluvo doba noći, od 1 do 3 ujutru. Hrpu rešenja čete naći za bilo šta što Vas muči. Podsvest ima odgovor ama baš, baš evo malo ću i da preteram, još jedno baš na svako pitanje. Još malo ću da Vas udavim i neću više. Izgubio sam jedan dokument meni jako bitan, a koji nisam imao šansi da uzem drugi novi ili duplikat. Trazio sam ga skoro dve godine, sudski dokument. Taj sam dokument trazio po fioke prevrtao, ma svi ukućani smo trazili tako precizno u jedno možda dvadeset navrata. Naložim podsvesti da mi podsvest pomogne da pronadjem taj papir. U roku od tri meseca sam pronašao. Zapisano preko 50 snova gde me podsvset usmerava gde sam stavio taj dokument. Pronašao sam ga na mesto koje i sam nemam pojma zašto bih ga odložio tamo. U kutiju u drvarnik gde čuvam sajlu za dimnjak. Prisetio sam se kasnije, naišlo mi je dete u susret i ja sam brzo brzo to sakrio da ono ne pročita.
    Ako budete dovoljno uporni doći ćete do snove predskazanja.
    Pozdravljam Vas, moja malenkost, Momo.

    Like

  3. Jako mi se svideo Vaš blog, …malo sam i reblogirao, nadam se da se nećete ljutiti. Vaše napisano je daleko lepše. Pozdrav. Nije mi jasno zašto neki jako lepi blogovi nemaju ni po jedan komentar. Zašto li smo škrti na komentare?

    Liked by 1 person

    1. Hvala puno! Vrlo lepo ste dopunili blog, ideje su vrlo kreativne i drago mi je da ste reblogovali 🙂
      Moguće je da ljudi nemaju vremena da komentarišu jer uvek smo u nekoj žurbi, ali nadam se da ipak nađu nešto korisno u ovim redovima 🙂

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s